Festivaaalllaallal 2012

VAN 6 T/M 23 SEPTEMBER 2012 !!!

 

Uw werkplaats / muziekclub / thuis / cultuurtempel / lovenest Scheld'apen kreeg de voorbije twee jaar massa's interessante mensen over de vloer. Met de steun van Scheld'apen kwamen die mensen niet zelden tot een schoon kijkstuk, een voortreffelijk beeld of een bovengemiddelde gedachtegang.

Een representatieve dwarsdoorsnede van al wat hier het levenslicht zag, wat hier graag komt en wat wij hier graag zien komen is te bewonderen op Festivaaalllaallal, ons eigenste kunstenfestival, helemaal terug van weggeweest!

 

Festivaaalllaallal, dat is:

Elf festivaldagen gevuld met Scheld'apengetrouwen en alles wat interessant genoeg is om uw aandacht op te vestigen.

Elf dagen theater, muziek, film, expo, Caribische buikdans, Japanse choucroute, feest, seks, gladiatoren, Bruismelk, ethiek, esthetiek, zwarte dozen, verdwaalde honden en Scheld'apen.

Zowel in het café, in de zaal, in de tuin als in de hangar zijn er dingen te doen, dingen te zien en dingen te bekogelen.

 

hierlinksnaast ziet u, alsook in onze agenda, een overzicht van het festivalprogramma, hieronder meer info over het beeldenpark en de filmboksen!

Beeldenpark

KASPER DE VOS

Kasper De Vos is naar eigen zeggen 'Ruimtelijk bezetter en beeldend vinder'. Wij kennen hem vooral van zijn legendarische Vikingfeest en Stokverkoop tijdens Werkkamp010-011. Zijn werk is monumentaal en grappig tegelijk. Zijn sculpturen, tekeningen en installaties getuigen van een zoekend spel van vorm, materie, kleur en drager. Terugkerende thema’s in dat werk zijn een fascinatie voor natuurkrachten, het portret en hamburgers. Dit alles wordt doorspekt met een stevige dosis ironie en reflectie op de actuele positie van de sculptuur.

kasperdevos.blogspot.be

 

MIMA SCHWAHN

Mima Schwahn groeide op in Wenen, Oostenrijk. Van 2006 to 2008 studeerde ze kunstgeschiedenis en Russisch aan de Universiteit van Wenen. Daarnaast werkte ze als een kostuumontwerpster en scenografe voor verschillende theater- en televisieproducties, waaronder het Schauspielhaus Wien en als assistente voor de stuccorestaurateur Ingo Seefeld.

Sinds 2008 studeert ze beeldhouwkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, Antwerpen.

 

ANDRE DU MICHEL

"Le work de André du Michel is an ingenious mix of the advertising world and social critique. Along with his brother and compatriot, Florence du Michel, this twisted vision is brought to life.

By using mass marketing techniques to promote unintelligible products and using multiple media to manipulate public perception du Michel creates a magical dystopia that is as disturbing as it is recognizable."

cargocollective.com/andredumichel

 

NINA NOX en NIELS NIX (jplx)

Een gelegenheidssamenwerking gericht op het in- en aanvullen van de ruimtelijke context. Een spel met schaduw.

 

KARL PHILIPS ‘Surplus City Guide’

Op de grens tussen kunst en activisme zoekt de Philips naar de kruimels die in de plooien van de maatschappij te vinden zijn, de kleine achterpoortjes waarlangs je ongemerkt graantjes kan meepikken, de mazen van het net die groot genoeg zijn om door te ontsnappen. Tijdens Festivaaalllaallal toont Karl Philips zijn Surplus City Map, een stadsgids die focust op een soort van freeganism en je naar plekken gidst waar je gratis basisnoden zoals privacy, voedsel, elektriciteit, water, verwarming,... kan vervullen.

Tags: Expo
Filmbox

Te midden van het beeldenpark verrijst een monoliet die een filmprogramma herbergt.

 

In de één programma rond het idee van de herenscenering.

Voor Some Performances (BE, 2009) inspireerden Sara Manente, Michiel Reynaert en Ondine Cloez zich op klassieke performances van de jaren '50 tot '80. Deze worden nagespeeld, maar wel met een aantal restricties: minstens één aspect ondergaat een wijziging en er worden zo weinig mogelijk objecten, alleen natuurlijk licht en altijd dezelfde achtergrond gebruikt.

Ook Mekhitar Garabadian vond inspiratie bij de klassieke performancekunst. Meer bepaald bij Learning Piece van Vito Ancconci, waarin de kunstenaar zichzelf Black Betty van Leadbelly probeert aan te leren. In de herneming Learning Piece: Be Patient My Soul (BE, 2006) probeert een oudere Armeense man de kunstenaar een revolutionair lied aan te leren en tegelijkertijd patriottisme te ontsteken bij Garbadian. Een patriottisme dat getekend is door de gruwelijke genocide die zijn volk onderging.

 

De tweede bevat een programma rond financiële instrumenten.

Populus Tremula (SE/US, 2011) van Benj Gerdes en Jennifer Hayashida is het resultaat van een artistiek onderzoek naar de Zweedse lucifer-koning Ivar Kreuger, een van de grootste financiële zwendelaars van de 20e eeuw. Kreuger leende overheden geld en verwachtte een monopolie als wederdienst. Het industrieel proces van een boomstronk tot een doosje lucifers wordt gebruikt als een metafoor voor zijn praktijken en monopoliserend kapitalisme in het algemeen.

Als een etnograaf registreert Harun Farocki in Nicht Ohne Risiko (DE 2004) de onderhandelingen tussen een middelgroot bedrijf en een groep durfkapitalisten. Zo krijg je een microscopisch beeld van een van de aspecten van de hedendaagse postindustriële economie zonder enige vorm van commentaar.

Tags: film
Handvest

Omdat wij nu eenmaal een groot, lelijk bakkes hebben en nogal vaak van de daken schreeuwen dat wij vernieuwende voortrekkers zijn, vergroten we met Festivaaalllaallalal ook onze actieve medewerking aan een transitie naar rechtvaardige duurzaamheid.

Quoi?

Wars van onverschilligheid onderzoekt Scheld'apen de impact van haar activiteiten op het milieu.

Pourquoi?

Omdat het beter kan. En omdat wij alles beter kunnen.

 

?

Van 1 september 2012 tot 7 februari 2013 maakt Benjamin Verdonck een kunstwerk, een cruciaal kunstwerk dat ons al uren aan discussie en menige vreugdedans heeft gekost. Het werk heet “Handvest voor een actieve medewerking van de podiumkunsten aan een transitie naar rechtvaardige duurzaamheid”.

Scheld’apen onderschreef dit handvest en zal de artikelen daarin beschreven met zorg - en naar best vermogen - naar de letter naleven.

 

lees het op

www.handvest.be

dan weet u waarom ons drukwerk en thevens, vanaf september, ook geheel deze website zwart-wit ziet (zonder kleur te bekennen) en waarom iemand het hele festival zal huilen als een hond.

ABONNEMENTTTEENNTTENT

In onderhandeling met Gourpon, Eday, a Nigerian prince en andere internetpiraten ontwikkelen wij een abonnementsformule waarbij u 100% zeker in de spreekwoordelijke zak gezet wordt. Niet tevreden = geld kwijt!

 

Om dergelijk abonnement te bekomen stuurt u een simpele mail naar abonnee@scheldapen.be

 

Dit exclusieve, gepersonificeerde abonnement, waarmee u op niet minder dan alle festivaldagen gratis binnen komt kost slechts 30 euro.

TOPDEAL!

… HULP! AU SECOURS! HELP! HILFE! AYUDA! AIUTO! …

Wij hebben hullep nodig tijdens ons festival! 
Alleen kunnen wij namelijk niet veel. Er is altijd nood aan stagehands, kassabeheerders, barbehouders, promoteams, masseurs, koks en nog van dat.

 

Zin om een helpende had toe te steken?

robin en karen ontvangen u met open armen en benen.

mailinglist
Ledenlijst
feeds
nieuws-feeds
hoe werken de feeds?
tags
taglijst
over scheld'apen
info
historiek
werk mee!
krantenknipsels
contact
contact gegevens
Built by Indianen | Page generated in 0.049 seconds.